Projektledare nytt SCADA system



Bakgrund
Uppdragsgivaren har det övergripande ansvaret för att alla som bor i, eller besöker, regionen ska ha tillgång till en väl utbyggd, lättillgänglig och pålitlig kollektivtrafik. I Uppdragsgivarens uppdrag ligger att bereda och verk­ställa beslut om inriktning och omfattning för en långsiktigt hållbar kollektiv­trafik. Dessutom ansvarar vi för styrning och uppföljning av trafikdrift samt upprätthållandet av infrastrukturens funktion, säkerhet och värde. Varje dag reser mer än 700 000 personer med den allmänna kollektivtrafiken, det vill säga resor med tunnelbana, bussar, pendeltåg och lokalbanor.

I Uppdragsgivarens uppdrag ligger ansvar för trafikförsörjningsprocessen, vilket innefattar förvaltning av befintliga affärer och upprätthållande av infrastruktur.


1 Beskrivning av sektionen
Konsulten kommer att arbeta under sektion Tillgångsstyrning och övervakning på Teknikavdelningen. Sektionen ansvarar bland annat för att tillhandahålla förutsättningar för en säker och tillgänglig trafik alla timmar på dygnet, året runt.

För att stödja detta arbete används flera SCADA-plattformar, varav några nu är i behov av modernisering. 

2 Beskrivning av uppdraget
Projektets uppdrag är att upphandla och implementera den nya SCADA-plattform. På sikt kommer även en migrering av den befintliga anläggningen till den nya plattformen att genomföras, men detta ligger utanför projektets nuvarande omfattning.

Projektledaren ansvarar för att planera, leda och genomföra projektet som omfattar kravhantering, upphandling och implementering av en ny SCADA-plattform. Rollen kräver ett nära samarbete med både Teknik- och IT avdelningen för att säkerställa att lösningen uppfyller ställda krav.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

  • Leda projektets alla faser, från initiering till implementering och överlämning.
  • Samordna kravhantering och säkerställa att tekniska och verksamhetsrelaterade behov definieras och dokumenteras.
  • Ansvara för att utveckla och upprätthålla en detaljerad projektplan, tidplan och budget.
  • Samordna upphandlingsprocessen och säkerställa att projektet följer LoU
  • Säkerställa effektiv kommunikation och samarbete mellan projektet, intressenter och leverantörer
  • Följa upp och rapportera projektstatus till styrgruppen och andra intressenter.
  • Hantera risker, förändringar och problem som kan uppstå under projektets gång.

    2.2 Placering

    Uppdraget möjliggör för närvarande både arbete på distans och på plats på kontoret på Kungsholmen i Stockholm. Dagar och tider för detta styrs efter behov i organisationen och efter beställarens godkännande


    3 Uppdragsstart och uppdragsavslut

    3.1 Uppdragsstart

    Innan uppdragsstart ska konsulten ta del av och signera sekretessavtalet (sekretessförbindelse m.m. konsulter).

    4 Tidplan och omfattning

    Start: 2024-12-18

    Slut: 2026-06-30

    Förlängnings Optioner: Beställaren har möjlighet att med befintliga kontraktsvillkor förlänga kontraktstiden med ytterligare 6 mån * 4

    4.1 Uppdragets omfattning: 40 timmar per vecka

    Option om utökning av uppdragets omfattning
    Beställaren har rätt att utöka upp till 100 % av uppdragets omfattning i timmar per vecka. Uppdragets omfattning får dock aldrig överstiga 40 timmar per vecka.